Valkuilen online adverteren 2020
Online marketing

Online adverteren anno 2020: wat zijn de valkuilen?

Online adverteren: de mogelijkheden zijn anno 2020 nog steeds eindeloos. Platforms zoals Google Ads en Facebook Advertising laten het vaak zo makkelijk lijken. Jij voert wat in, het platform gaat aan de slag en jij krijgt de resultaten die je zoekt. In werkelijkheid werkt dit wel een beetje anders. Online adverteren kost veel tijd en vereist de juiste kennis. Dit zijn drie valkuilen waar veel mensen de mist in gaan.

Online adverteren valkuil 1 – Statische campagnes

De grootste valkuil: jij hebt het idee dat het ontzettend eenvoudig is om te starten met online adverteren. Ken jij die quotes van Google waarmee beweerd wordt dat jij binnen 5 minuten een campagne up and running hebt? Technisch gezien klopt dit wellicht wel, maar wat je niet wordt verteld is dat er een gedegen strategie moet zijn om een succesvol te adverteren op Google. Daarnaast moet je doelstellingen hebben om goed en gericht je campagne te kunnen optimaliseren.

Het werkt niet om een campagne op te zetten en er vervolgens niet meer naar om te kijken. Je moet tussendoor namelijk flink testen om erachter te komen wat werkt en wat juist niet. Experimenteer met verschillende advertentieteksten, afbeeldingen, landingspagina’s enzovoort. Voer slechts een iteratie per keer uit omdat je anders niet weet waar de verbetering of verslechtering van je resultaten aan ligt. Je concurrenten staan ook niet stil en wanneer zij wel optimaliseren en jij niet gaan jouw kosten per klik omhoog en je conversie omlaag.

Online adverteren valkuil 2 – Te laag bieden

Het is logisch dat je uiteindelijk zo min mogelijk wilt betalen voor je leads en conversies. Dit moet je echter niet te vlug willen want dan werkt het tegen je. De kosten die je per klik betaalt bestaan uit een aantal variabelen, waarvan de kosten per klik die jij instelt er een is. Ook het doorklikpercentage en de kwaliteit van je campagne is bepalend voor de prijs. Hierin krijg je pas op een later moment inzicht. Het gaat de advertentieplatformen erom dat ze zoveel mogelijk geld verdienen. Als jij te laag biedt per klik, dan kan het zijn dat jouw advertenties maar heel af en toe vertoond worden. Andersom wil je ook zeker niet te veel bieden. Want als blijkt dat de advertentie een doorklikpercentage heeft van 1% en dat van je concurrent (die minder betaalt) van 3%, dan krijgt deze alsnog voorrang. Om tot het optimale bedrag te komen moet je wederom veel testen en optimaliseren. Hier heb je data voor nodig.

Online adverteren valkuil 3 – Cijfers niet in kaart brengen

Alleen als je weet wat een conversie oplevert, kun je berekenen hoeveel dit mag kosten. Stel jezelf de vraag wat de winstmarges zijn en wat de gemiddelde klantwaarde is. Een veelgemaakte denkfout is dat een conversie niet meer mag kosten dan de winstmarge op het product. Je gaat er namelijk vanuit dat iemand maar één keer een bestelling plaatst en zijn of haar goede ervaringen niet met een ander deelt. Een klant is meer waard dan de initiële conversie. Hoeveel deze waarde is, daar kom je achter door alle cijfers in kaart te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *