Linkbuilding: het meest uitgestelde onderdeel van SEO

Als jij een website onderhoudt en zelf aan SEO werkt, dan heb je ongetwijfeld gehoord van linkbuilding. Dit is de term voor het verzamelen van backlinks (links van andere websites naar jouw pagina’s). Backlinks geven je website autoriteit en de zoekmachines zien deze als stemmen. Vooral kwalitatieve backlinks, dus links van autoritaire en betrouwbare websites uit je eigen vakgebied, wegen dan erg zwaar mee.
Wat is linkbuilding?
Hoe meer backlinks je hebt, hoe beter je positie in de zoekmachine resultaten en linkbuilding is de methode waarmee je dat bereikt. Je gaat actief op zoek naar backlinks en probeert deze te krijgen van andere belangrijke websites in je branche. Linkbuilding is bijzonder effectief en een heel belangrijk onderdeel van SEO. Tegelijkertijd is het lastig, tijdrovend en wordt het daarom regelmatig uitgesteld. Dat is jammer, want met slechts één kwalitatieve backlink zal je al zien dat je posities snel omhoog gaan.
Verschillende methoden
Je zou kunnen beargumenteren dat linkbuilding vooral uit afwachten bestaat. Je bent immers overgelaten aan andere website eigenaren die naar jouw pagina’s moeten gaan linken? Eén passief onderdeel van linkbuilding is inderdaad het schrijven van link-worthy content. Het idee daarachter is dat de backlinks vanzelf volgen, omdat jouw teksten uniek en kwalitatief zijn. Je kunt je backlinks ook veel actiever verzamelen en daar zijn een aantal methoden voor.
1. Een gastenblog schrijven
De meest gangbare manier om aan backlinks te komen is door een gastenblog te schrijven. Je gaat dan op zoek naar een blogger die in jouw vakgebied actief is en vraagt hem of haar of je een artikel voor ze mag schrijven. Gaan ze akkoord, dan plaats je uiteraard een link in dat artikel naar jouw pagina. Wordt je artikel gepubliceerd, dan heb je er een backlink bij.
2. Broken linkbuilding
Met een andere effectieve methode is broken linkbuilding. Je gaat dan bij soortgelijke websites op zoek naar links die niet meer werken. Hiervoor worden online voldoende tools aangeboden die vaak ook nog gratis zijn. Zie je een link die niet meer werkt, dan bekijk je wat het onderwerp van de verdwenen pagina precies was en schrijf je deze opnieuw. Vervolgens neem je contact op met de website eigenaar die de broken link heeft en bied je hem of haar jouw nieuwe pagina aan. Het enige wat zij moeten doen is de link overzetten. Zij hebben een gebroken link minder en jij hebt er een backlink bij.
3.Uitbesteden
Het is ook mogelijk om de werkzaamheden uit te besteden aan een SEO bureau. Deze hebben voldoende contacten waarmee ze je snel aan een kwalitatieve backlink helpen. Veel bureaus gebruiken een ABC linkruil methode waarmee je snel meer autoriteit krijgt en beter scoort in de zoekmachine optimalisatie. Koop nooit links, want dat hebben de zoekmachines snel door en je kunt er een boete voor krijgen. Uitbesteden kost geld, maar je bespaart heel veel tijd en moeite. Je ziet snel resultaat. Dat betekent dat uitbesteden op de lange termijn financieel vaak voordeliger uitpakt.