Geen categorie

Hoe werkt een vetpomp?

Techniek is altijd heel erg interessant. Mensen zijn ontzettend goed in het bedenken van oplossingen op problemen. Dit is uiteindelijk waarschijnlijk ook de reden dat wij als intelligente levensvorm worden gezien. De mens heeft de wereld veroverd, en voor het grootste gedeelte zijn wij meester van de natuur. De mens is ook steeds inventiever geworden, en heeft vaak hele ingenieuze technieken bedacht om verschillende dingen mogelijk te maken. Als je naar de werking van een hoop apparaten en machines kijkt, dan is het soms wonderbaarlijk wat men allemaal heeft kunnen bedenken. Bij andere apparaten is het juist allemaal weer zo simpel, maar toch geniaal. Het is altijd leuk om een apparaat te kiezen en daar helemaal in te duiken, tenminste, dat vind ik. Vandaag ga ik het hebben over een van de simpele ontwerpen voor een vernuftig apparaatje. Maak kennis met de vetpomp!

Wat is het probleem?

Net zoals bijna alle andere apparaten is ook een vetpomp gemaakt om een obstakel te overwinnen. Het obstakel is als volgt. Het is algemeen bekend dat wrijving zorgt voor een verlies in energie en efficiëntie. Een rem van een fiets is hier het perfecte voorbeeld van. Wanneer de rem ingedrukt wordt, zorgt een oppervlak voor een hoge mate van wrijving op het wiel. Hierdoor gaat een groot gedeelte van de energie die jij levert via de trappers verloren aan wrijvingsenergie. De kinetische energie, ook wel de bewegingsenergie genoemd, wordt omgezet in warmte via de wrijving. Hierdoor verlies je dus als het ware beweging, en kom je tot stilstand. Dit effect treedt letterlijk overal op, en dit willen wij vaak zo veel mogelijk tegengaan. Hoe gladder het oppervlak is, hoe minder wrijving er is. Vetten worden gebruikt om een oppervlak gladder te maken, en zodoende minder wrijving te laten ontstaan. Sommige mechanieken zijn echter niet zo makkelijk te bereiken om vet aan te brengen. Dat is het obstakel.

Hoe wordt het obstakel overwonnen?

Een vetpomp is dus het gereedschap om er voor te zorgen dat je wél vet kunt aanbrengen op plekken die je moeilijk kunt bereiken. Hoe werkt dat dan? Machines met veel bewegende delen zijn vaak ontworpen met een vetpomp in gedachte. Er zijn speciale groeven of leidingen aangebracht die het vet kunnen verspreiden naar de plekken in de machine die veel wrijving ondervinden. Al deze leidingen of groeven komen bij elkaar in een soort ventiel, genaamd de vetnippel. Vetpompen kunnen hier op aangesloten worden, en zullen onder druk het vet naar binnen pompen. Dit kan elektrisch, pneumatisch of met de hand gebeuren, afhangend van de druk die nodig is.

Zo heeft de mens dus een manier gevonden om zelfs op de lastigste plekken zo veel mogelijk wrijving te verminderen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *