Zakelijk

Hoe een popup kan zorgen voor meer verkoop

 Hoe een popup kan zorgen voor meer verkoop

De schermpjes die automatisch openen bij het bezoeken van een website. Hoogstwaarschijnlijk ben je deze wel eens tegen gekomen. Wellicht is je eerste gevoel bij het gebruik van popups niet positief, maar toch zitten er veel kansen achter gebruik van popups. Je moet het alleen wel op de juiste manier aanpakken. In dit artikel willen we je laten zien waar deze kansen liggen en hoe je de popups het beste kunt gebruiken.

Het gevaar van popups

Aangezien popups vaak als storend worden ervaren is het essentieel dat je bij het inzetten ervan doordacht te werk gaat. Een vervelende popup kan je bezoeker wegjagen. Daarentegen kan je jouw bezoeker ook binden aan de website. Kortom, een popup kan je website maken of breken.

Met een popup duw je eigenlijk een boodschap in het gezicht van de bezoeker. De bezoeker heeft er niet om gevraagd en wordt gedwongen naar de boodschap te kijken. Aan jou de taak dat zij daadwerkelijk iets aan de boodschap gaan hebben. Doe je dit niet, dan zal de bezoeker geïrriteerd raken en daarmee loop je de kans dat zij de website zullen verlaten. Natuurlijk willen we er alles aan doen om dit te voorkomen. Dit is niet de eerste indruk die je wilt achterlaten.

De eerste stap is om te bedenken of een popup een toegevoegde waarde is voor de bezoeker. Wat wil je persé duidelijk maken aan je bezoeker en is een popup de enige en beste manier om dit te doen?

Waar moet je op letten

Veel website bezoekers belanden op jouw website via een zoekmachine als Google. Zij weten van te voren dus niet precies op welke website zij zullen belanden en of dit een geschikte website is. Wanneer je net op een website komt wil je niet bij de eerste seconden een popup in je scherm. De bezoeker kan hierdoor namelijk niet zien op welke website zij beland zijn waardoor het bericht hoogstwaarschijnlijk niet goed aankomt. Je loopt zo de kans dat de bezoeker de popup niet snapt en al weg klikt voordat zij de website überhaupt gezien hebben.

Wat moet je dan wel doen? Om ervoor te zorgen dat je popup een toegevoegde waarde biedt aan de bezoeker moet je de volgende punten nagaan:

  • Logo: laat de bezoeker zien op welke website zij zitten. Door je logo te verwerken in de popup weet de bezoeker, ongeacht de timing, altijd op welke website zij zijn beland. Je houdt de bezoeker dus altijd warm.
  • Een knopje “ga naar de website”: dit knopje wordt met dezelfde reden toegevoegd als het logo. De bezoeker krijgt onbewust in de gaten dat zij te maken hebben met een popup. De stap om naar de website te klikken wordt logischer en dus ook sneller uitgevoerd.
  • Een trigger toevoegen: met een trigger kan je een moment instellen waarop de popup verschijnt. Dit kan een bepaalde plaats op de pagina zijn of na een x aantal seconde. Hierbij is het belangrijk om in de huid van de bezoeker te kruipen. Bedenk met welke redenen de bezoeker op deze pagina is en welke informatie zij op welk moment willen ontvangen. In sommige gevallen is het wél mogelijk om de popup in het begin te plaatsen. Dit wordt vooral toegepast bij het tonen van reclames, acties en andere voordelen. De klant kan deze actie in het achterhoofd houden wanneer zij de website gaan bekijken. Zo creëer je een grotere kans dat zij een aankoop zullen doen.

Design: stop wat werk en creativiteit in het design van de popup. Wanneer de popup saai en eenvoudig oogt zal het al snel overkomen als spam. Zorg dat de popup bij je website past en er aantrekkelijk uitziet. Sla hier ook niet teveel in door, want te veel toeters en bellen zullen afleiden van de kernboodschap. Vraag je website bouwer voor meer informatie. Wellicht kunnen zij een popup voor je ontwikkelen geheel in stijl van jouw website.