Zakelijk

Het verschil tussen B2B en B2C

B2B en B2C zijn begrippen die binnen de zakenwereld geregeld voorbij komen. Ook in menig marketingboek ontkom je niet aan deze belangrijke begrippen. Maar wat houden ze precies in een hoe kan je ze makkelijk onderscheiden? In deze blog zetten wij alle kenmerken en verschillen op een rijtje. 

B2B

Business to Business, ook wel B2B, is een begrip uit de economie. Het gaat hierbij om andere bedrijven en die diensten en of goederen aan andere bedrijven leveren. Een B2B onderneming doet dus zaken met een ander bedrijf in plaats van direct met een klant. Vaak verkopen deze B2B shops producten in grote hoeveelheden en zijn deze op die manier niet te verkrijgen voor directe klanten. Een goed voorbeeld is een autofabrikant die alleen auto’s verkoopt aan garages en niet aan particulieren, of een webwinkel groothandel. Hierbij kan je in een keer grote aankopen doen. 

B2C 

B2C, ook wel Business to Consumer. Hierbij gaat het om bedrijven die zich met hun diensten en of producten op particulieren richten. B2C marketing kan je ook zien als push marketing. Het is namelijk belangrijk om zo veel mogelijk klanten aan te zetten tot een aankoop. Dit is belangrijker dan de relatie met de klanten. 

Verschillen B2B en B2C

Om te beginnen komt B2C vaker voor. Er zijn namelijk veel meer individuele particulieren dan bedrijven. Grote verschillen zijn ook hoeveel je vertelt en op welke manier. Als je tegen particulieren praat doe je dit op een andere manier dan als je onderling met bedrijven communiceert. Zo kan taal uit het vakjargon particulieren afschrikken en bepaalde bedrijven juist aantrekken. Particulieren hebben ook minder informatie nodig voor een aankoop. Na het lezen van een omschrijving en wat reviews wordt de bestelling meestal snel geplaatst. Bedrijven daarentegen willen alles tot het laatste detail weten. Dit moet ook wel aangezien ze in grote getalen inkopen.