Online marketing

Goede SEO-content schrijven doe je zo; 4 tips!

Een goede tekst schrijven en online plaatsen, is niet genoeg om gevonden te worden. Je dient een tekst te optimaliseren voor zoekmachines, zodat je hoog in de zoekresultaten verschijnt. En dat lukt niet (meer) door zo vaak mogelijk de zoekwoorden in je content te zetten. Nee, het draait uiteindelijk toch om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Gelukkig maar. Veel ondernemers laten hun SEO-teksten schrijven door gespecialiseerde tekstschrijvers, maar met deze 4 tips kun je ook zelf proberen je tekst heel search engine optimalized te maken.

1.      Richt je op je doel en doelgroep

Voordat je begint met het schrijven van SEO-content, dien je te weten met welk doel en voor wie je schrijft. Wat is je doelgroep, hoe spreek je hen aan, en wat wil je dat jouw lezers doen: zichzelf gewoon informeren, zich ergens voor aanmelden, of iets kopen? Zorg dat je jouw tekst doelgericht schrijft, en dat de content de aandacht van de lezers zal trekken en vasthouden.

2.      Bepaal de juiste zoekwoorden

Welke zoekopdrachten gebruikt jouw doelgroep rondom de producten of diensten die jij aanbiedt? Het is belangrijk hier antwoord op te vinden. Dat kan met een tool, die aantoont welke belangrijke zoekwoorden jouw potentiële lezers gebruiken. Deze woorden dien jij strategisch in de tekst te verwerken, zodat de zoekmachines zien dat jij op jouw pagina biedt waar mensen naar zoeken. Als je dat doet, ben je beter vindbaar op Google. Meer informatie hierover vind je in dit stappenplan voor de beste SEO-tekst.

3.      Schrijf de SEO-content

Nu je weet wat je doel is, wie er in je doelgroep zitten, en op welke zoekwoorden je je moet richten om deze lezers te bereiken, kun je het artikel gaan schrijven. Deel de tekst in volgens een logische structuur: inleiding of samenvatting, middenstuk en afsluiting. Zorg dat elke alinea minstens één zoekwoord bevat en maak een alinea niet te lang. Houd de SEO-content interessant door bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en infographics te gebruiken.

  • Voorzie je artikel van een goede SEO-titel en meta description

Een goede SEO-titel is belangrijk, omdat dit bepaalt of mensen op jouw zoekresultaat klikken. In Google zie je bij de resultaten een titel, URL en een korte omschrijving, ofwel de meta description. Is deze boeiend en wervend, dan zullen mensen er eerder op klikken. Verwerk er ook je belangrijkste zoekterm in; deze zal dikgedrukt verschijnen wanneer hij overeenkomt met de zoekopdracht van de bezoeker.

Wat kan helpen om hoog te scoren op Google en om autoriteit uit te stralen, is het maandelijks plaatsen van blogs op je website. Natuurlijk kun je dit ook láten doen. Sluit bijvoorbeeld een blog abonnement af, zodat er op structurele basis mooie blogs voor je worden geschreven.