rooster maken
Geen categorie

3 Top tips voor managers

Misschien ben je net een manager geworden of wellicht heb je al jaren ervaring in deze functie. Hoe je het ook wendt of keert, we kunnen altijd nog wel wat leren. Wat doe jij bijvoorbeeld om controle te houden over de stress? Hoe ga jij met de minder leuke kanten van het beroep om? Wat doe jij om een goede band te creëren met je medewerkers? Als manager ben je altijd met deze vragen bezig. Aangezien het niet altijd een eenvoudige baan is, ga ik je vandaag een handje helpen. In mijn blog geef ik namelijk 3 top tips voor managers. Dus pak een kopje koffie of een koud drankje, ga er goed voor zitten en ontdek de volgende top tips die jouw baan als manager misschien wel wat makkelijker maken!

#1 Vermijd het uitwisselen van leegheden

Wanneer we het druk hebben, dan hebben we de neiging geen interesse te tonen in onze omgeving of de mensen met wie we werken. Daarom is mijn eerste tip: vermijd het uitwisselen van leegheden. Daarmee bedoel ik de loze opmerkingen, de lege groeten en de reeksen van ‘replies’ op e-mails. Je toont hiermee namelijk desinteresse. Niemand vindt het leuk om te merken dat de leidinggevende het allemaal niet boeit. Probeer daarom juist interesse te tonen. Wees nieuwsgierig naar jouw collega’s en hun gewoonten. Oriënteer jezelf bijvoorbeeld op de roddels die de rondte gaan of de problemen die worden aangekaart door het personeel. Zo toon je eenvoudig belangstelling én voelen de medewerkers zich gelijk meer gewaardeerd. Win-win dus!

#2 Er is niets mis met lui zijn

Misschien ken je het iconische strip wel waarin 3 poppetjes een blok een heuvel op moeten duwen. De een is gelijk keihard aan het werk gegaan en zweet zichzelf een ongeluk tijdens zijn poging. Daarnaast staat iemand anders die het gelijk heeft opgegeven. De derde persoon lijkt in eerste instantie geen zin te hebben, maar stiekem zoekt hij naar een slimme oplossing. Hij is namelijk lui en heeft geen zin om al dat harde werk te doen. Wat doet hij? Hij hakt het blok om tot een bal en loopt moeiteloos de heuvel op. Het moraal? Als je lui bent, dan ga je op zoek naar de meest effectieve manier waar jij de minste moeite voor hoeft te doen. Daarom is er op zich niets mis met lui zijn, zolang je dus ook maar de ‘brains’ hebt om het goed aan te pakken. 

Een voorbeeld? Stel, je moet elke week of maand een personeelsplanning maken. Dat kan een hele vervelende taak zijn. Alle informatie verzamelen, uitwerken welke shifts nog opgevuld moeten worden en wie had er ook alweer vrij gevraagd wanneer? Het kan allemaal zoveel makkelijker dankzij de huidige technologie. Investeer bijvoorbeeld in de software van Werktijden.nl waarmee je het rooster maken een eenvoudige taak wordt. Het programma vraagt alle informatie aan de werknemers. Vervolgens worden die gegevens verzameld en verwerkt in een overzicht voor jou als manager. Nu kun je binnen een paar minuten al een goede personeelsplanning maken én houd je tijd over voor andere dingen. Een kind kan de was doen! 

#3 Begin iedere dag goed

Hoe jij de werkdag start, kan bepalend zijn voor de sfeer van de rest van de dag. Waar begin jij altijd de werkdag mee? Open je gelijk met tegenzin je e-mails? Doe dat dan voortaan niet. Uit onderzoek is gebleken dat je beter met iets leuks, makkelijks of slims kunt beginnen. Doorgaans worden we er niet vrolijker van als we zien dat er in onze inbox weer 30 vervelende mailtjes op ons staan te wachten. Pak daarom bijvoorbeeld eerst rustig een kopje koffie met collega’s of neem de tijd om jouw kantoor even goed te ordenen. Wat je ook doet, begin je dag in ieder geval goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *